RSS

Sneaker seharga Rp. 900,000.

Hari ini saya dibikin kaget oleh siswa di kelas saya, mengenai sepatu olahraga yang mereka pakai.

Mereknya memang ternama, dan karena barang “ori” harganya cukup bikin saya menjerit dalam hati. Rp. 900,000 sepasang. “Busyet, mahal amir…” maki ku dalam hati.

Ketika dia bilang harganya, kesan yang saya dapat itu adalah harga yang wajar. Lebih parah lagi, siswa satunya lagi menunjukan sepatu lain di Instagram, “Yang ini bagus, tapi murah banget, mister…” kata siswa lain sambil menunjukan ig suatu akun di hpnya. “Cuma Rp.599,000, sir…k katanya lagi. Eh, busyet… 600,000an dibilang murah. ‘Memang kamu sudah bisa menghasilkan berapa juta?’ maki ku lagi.

Ck…ck…ck…

Dalam hati aku mengerutu, aku juga mampu kalo memang mau beli. Pertanyaanya, setimpalkah apa yang aku belanjakan dengan kepuasan atau kenikmatan yang akan aku terima? Anda setuju?

Dengan uang segitu, bisa cukup untuk makan saya sebulan-sebulan setengah. Bisa buat liburan 3 hari. Bisa buat perbaiki rumah. Masih banyak yang bisa dilakukan dengan uang sebanyak itu.

Pertanyaan kedua, jika anakbya bisa beli sepatu semahal itu, orang tuanya beli sepatu harga berapa, ya?  Semoga orang tuanya diberikan rejeki yang melimpah terus….

Jika aku harus memilih, mending aku beli sepatu yang lebih murah tapi nyaman, dari pada beli sepatu semahal itu. Memang sepatu itu ringan banget, dan serasa tak pake sepatu, tapi itu bikin jebol keuangan ku. Aku harus bertahan hidup dengan usahaku sendiri. Jika aku bokek, aku malu kalau minta orang tua ku.

Aku hanya bisa berharap, suatu hari anak ini bisa mengerti harga suatu kerja keras, sehingga dia bisa mengharga usaha orang tuanya untuk menyediakan segala sesuatunya buat dia.

 
 

Tags: , , , , , , , ,

Pakai Helm = Sayang Keluarga

Hari ini saya menyaksikan anak di bawah umur mengendarai kendaraan bermotor, tanpa memakai helm, di jalan raya. Anak yang pertama  yang saya lihat berusia sekitar 8-10 tahun, karena masih berpakaian seragam SDI, perempuan, dan yang kedua adalah siswa SMU, yang juga perempuan. Keduanya sama sekali tidak memakai helm atau pun perlindungan lainnya, kecuali perlindungan Allah SWT. Ini membuat saya sedih sekaligus marah pada orang tua anak itu.

Ayah, Bunda, apakah bijak jika ayah dan bunda membiarkan mereka berkeliaran di jalan raya mengendarai kendaraan bermotor seperti itu? Itu anak dapat nyomot di mana sih? Dibiarkan berkeliaran di jalan, tanpa perlindungan sama sekali.Terutama anak perempuan siswa SD itu. Usianya masih sangat belia untuk bertanggung jawab. KTP saja belum punya, apalagi SIM. Jika anak itu menabrak seseorang, terus orang itu mati, orang tuanya ga merasa berdosa gitu karena ikut bertanggung jawab atas melangnya nyawa orang. Kalau cuma anaknya yang mati, mungkin orang tua si anak saja yang nangis, sedih, seminggu kemudian normal lagi. Ini nyawa anak orang yang hilang. Apa orang tua si yang ditabrak tidak menuntut? Jika alasannya, “…ah deket ini. Paling ke ****mart beli biskuit doang,” pikir lagi, apa ada kecelakaan atau maut pilih-pilih bulu atau tanya, “Anda mau ke mana? mau ke warung ya? Oh. silahkan terus. Eh anda mau kemana? mau kerja, sini saya ambil nyawanya…” kan tidak seperti itu, ayah/bunda.

Wahai orang tua, iya, anda, berpikirlah lebih bijak. Jangan biarkan anak di bawah umur mengendarai kendaraan bermotor di jalan umum. Terlebih tanpa perlindungan sama sekali. Dari pada demikian, bunuh saja anak anda sendiri, toh itu yang akan terjadi jika anda masih berbuat naif seperti di atas.

Jika anda orang tua, atau kepala rumah tangga, tulang punggung keluarga, berhentilah berbuat EGOIS dengan TIDAK MEMAKAI HELM KETIKA BERKENDARAAN MEMAKAI MOTOR.

Iya, saya pikir itu adalah tindakan egois, karena anda hanya berpikir tentang diri anda sendiri. Anda merasa tidak perlu pakai helm karena pakai helm buat anda tidak nyaman, anda salah besar. Anda pernah berpikir seperti ini pada penerjun-payung atau sky-diver, buat apa pakai parasu, kan tidak nyaman? Orang waras manapun akan menjawab, biar ketika mendarat anda tidak mati karena jatuh dari ketinggian. Anda tidak berpikir apa yang akan terjadi kepada keluarga anda jika anda celaka dan akhirnya mati karena ketelodarn dan kebodohan anda tidak memakai helm ketika berkendara motor. Anda akan menyengsarakan anak istri anda.

Berhentilah berbuat bodoh dan egois, pakailah helm saat berkendara motor.

SHARE dan LIKE jika anda setuju.

 
1 Comment

Posted by on September 21, 2016 in Cool Article, world around you

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Mari Hentikan Tayangan Bodoh di TV

#boikotTayanganTvBodoh
Semakin takjub dengan stasiun-stasiun tv sekarang yang berskala nasional. Mereka begitu gencar menayangkan tayang bodoh dan memperbodoh penonton.
 
Sebut saja tayangan tv pagi hari dan malam antara jam 6-10 pagi dan jam 7-11 malam. Berapa banyak tayangan yang benar-benar membuat penontonnya cerdas dan memberi informasi yang berguna? Bisa dihitung kurang dari sebelah tangan. Sisanya adalah tatangan yang bersufat “absurd” dan membodohkan.
 
Pada lari kemana produser-produser tayangan bermutu semasa awal-awal tv swasta, pelopor tv swasta pun kini giat mempertontonkan tayangan murahan. Apalagi sejak pemilik baru mengambil alih.
 
Tayangan tv sekarang didominasi acara infotainment yang bukannya memberi info, tapi malah memprovokasi penonton pada masalah yang tidak berguna dan tidak perlu. Sebut saja issu perceraian seleb A dengan seleb B, perseteruan pemain sinestron C dengan pesinetron D. Kasus pembunuhan E oleh tersangka F. Apa untungnya kita mengetahui aib orang? Apajah itu ada dalam materi soal CPNS? Apakah info itu muncul di pertanyaan mencari kerja? Yang ada malah jadi bahan gossip diantara kita.
 
Biasanya hari minggu itu adalah hari yang di nanti semua anak. Saya teringat saya begitu semangat bangun pagi pada hari minggu, selain untuk jogging dengan teman pagi-pagi, kita menantikan tayangan anak-anak seperti kartun dan dongeng yang mendidik dan menginspirasi. Sekarang, pagi-pagi anak-anak malah disuguhkan tayangan bodoh dibintangi seleb drop out yang hanya bisa tampil “absurd”.
 
Mari hentikan mendukung tayangan bodoh membodohkan ini denganberhenti menoton tayangan tv seperti ini. Mari kira desak stasiun tv segera menayangkan tayangan bermutu dan berguna untuk penontonya. Mari tuntut stasiun tv menayangkan tontonanbyang informatif dan edukatif, yang bisa mencerdaskan rakyat Indonesia, tang mendidik kita untuk lebih baik.
#boikotTayanganTvBodoh
 
Leave a comment

Posted by on September 21, 2016 in Uncategorized, world around you

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Suatu Pagi di Tanggal Merah

Pagi ini aku bangun agak siang karena ini hari libur. Red Calendar day katanya. Sambil masih sedikit ngantuk kunyalakan hp buat baca koran onlen kali aja ada berita menggembirakan. Ternyata ada. Bensin dan gas elpiji turun harga jadi 3000 dan 10,000. Asiiiik nih.

Beralih ke kolom pemerintahan ada artikel Menteri di kabinet sekarang lebih milih naik busway karena sekarang busway sudah tembus ke bogor, bekasi dan tangerang. Bahkan rencananya bulan depan mau tembus ke banten pula.

Pindah ke kolom politik, wuih, partai politik mau disusutkan biar efisien operasionalnya dan kata salah satu anggota DPR di senayan, para politikus sudah sampe ke kesepakatan buat apa bikin partai banyak kalo tujuannya kan buat mensejahterakan rakyat. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين. Kabar gembira yang bertubi-tubi nih.

Coba ah ke kolom ekonomi, aku terkaget2 karena dolar amrik sama yuro cuma setara 2500 perak? Asik, bisa juga nih beli mobil built up.

Tiba-tiba aku terpeleset dan jatuh. Begitu bangun baru sadar, yang tadi tuh cuma mimpi.

#tepokjidat

View on Path

 
1 Comment

Posted by on April 3, 2015 in world around you

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Cinderella’s Graduation Day by Putri Hasna Aisyah

Another piece of writing by my Comet 4 student, Putri Hasna Aisyah:
 
Another piece of writing by my Comet 4 student, Putri Hasna Aisyah:
 
Graduation Ceremony
 
Drizella, Cinderella’s stepsister is running off with Cinderella’s valedictory speech in her hand. “Give it back to me!” Cinderella yells. “Blah, blah, blah.” Drizella doesn’t listen. Instead, she tears up the written speech. “No! Why did you do that?!” Cinderella shouts. “Ella, calm down. Driz, you’ve gone too far!” Anastasia says scaredly as her sisters continue yelling at each other. “You’re a daughter of a servant, you don’t need that graduation speech!” Drizella yells. “Don’t make fun of my mother!” Cinderella shouts. “Cinderella, shut up!” Her stepmother comes out of her room.
“You woke me up with all your yellings, do you even have respects to me as your mother?” She scolds Cinderella. “I’m sorry mom, but we-“ “No buts! You’re grounded from the ceremony!” As her stepmother says that, she feels shocked. ‘There’s no way she can just do that! This is a once in a lifetime graduation ceremony! If Drizella didn’t rip her speech and insult her mother, she wouldn’t shout as loudly as what it takes to wake her stepmother! This is very unfair!’ She thought. Drizella, Anastasia and their mother go out from the house and locked her in. Cinderella feels so upset. She can still see Drizella staring at her through the window, looking all jealous and hateful. Beside Drizella, Anastasia looks sad to see their fight.
 
Cinderella is getting ready for the graduation ceremony. She’s the year’s class valedictory. “Congratulation for being the best student, you deserve it.” Anastasia praises her. Drizella feels jealous. “She cheats all the time!” Drizella shouts. “It’s not true!” Cinderella says.
 
Anastasia loves both Cinderella and Drizella. Drizella is often jealous of Cinderella. Their mother takes Drizella’s side. The family’s condition has become like that since Anastasia, Drizella and Cinderella’s father passed away when they were little Cinderella really wants to go to the ceremony. Her speech is torn up, but that’s not the problem. She already remembers it in her mind. The problem is, she doesn’t know how to get out of the locked house. She walks around, looking for a way out. She sighs frustratedly when she can’t find any. She finally decides to break the window after she realizes how important the graduation is for her. She goes to the school, arriving precisely at her turn to read the speech. Her sisters and stepmother expects Cinderella not to be there, missing her chance to speak on the stage. Anastasia feels sorry for her, knowing how hard she has worked to get the best score. When Anastasia is just about to blame Drizella and her mother about her stepsister’s absence, Cinderella walks up to the stage, a little bit panting as if she ran all the way here, but the excitement is still shown through her face. Drizella, Anastasia and their mother are surprised to see her.
 
Drizella’s expression turns glum. But when Cinderella thanks all her family in her speech, she feels happy that Cinderella still sees her as her sister, no more hatred attached. Drizella also feels bad thinking about the tragedy this morning. As Cinderella comes down the stage, Drizella approaches her and apologize. “I’m sorry for being rude earlier. Congratulations.” She hugs Cinderella. “Me too, Drizella. Thank you.” She replies. Her stepmother follows behind Drizella. “Cinderella, I am sorry for what I did. I’m proud of you for doing your best at school.” She says. “That’s okay, mother. I’m sorry too.” Anastasia no longer feels sad about her family.
 
Leave a comment

Posted by on May 23, 2017 in Cool Article

 

Tags: , , , , , , ,

Cinderella (New Version by Jalis Panca, an ET12 student)

It was the night before graduation ceremony. And it looked like there is something wrong in Cinderella’s house. Drizella, Cinderella’s step-sister ran with some paper in her hand. She looked like she wanted  to go outside, and made her run faster every step. Cinderella glanced, but she knew what happened, Drizella was running with her written speech for the graduation ceremony.
Cinderella stopped with her chores and ran after Drizella, who run so fast that Cinderella left behind.
“Stop Drizella! What are you going to do with my speech?!” Cinderella shouted between her steps.
Drizella canceled her plan to go outside, now she went through the corridor, avoided Cinderella that blocked the way out. Unfortunately, she trapped in the corridor, there was a dead-end.
“Now, just give up and give me back my speech.” A grind appeared on Cinderella’s face, she had seen her victories.
Well, Drizella hadn’t figured out of idea yet, she teared up Cinderella’s speech text into pieces and shout at Cinderella: “It’s impossible for a child of a slave to become a valedictorian!” After she said that, she continued with laughing out loud, and Cinderella just stand there, with a surprised face after seeing her speech text transformed into pieces.
“What do you mean by that, huh? WHAT DO YOU MEAN BY THAT?!” Cinderella yelled at Drizella.
A door behind tem opened, Anastasia, their younger sister appeared. She looked panic seeing her sisters fighting.
“Um.. sist? What happened?” She panicked.
The two sisters just ignored Anastasia and kept shouting each other. Anastasia, of course became more panic and stared at mother’s room, which its door opened slowly, their mother then appeared.
“What happened here?” Their mother talked calmly, hid her anger seeing her children, in the midnight, arguing and fighting each other.
“She teared up my speech text!” Cinderella yelled so loud that it add anger for her step-mother.
“Is it true, Drizella?” Her mother asked Drizella.
“ That’s not true, mom, she suddenly ran after me without any reason!” Drizella pointed her finger to Cinderella.
“What kind of argument is that?” Cinderella looked trying very hard to hold her laugh.
“Um.. Cinderella, looked like you haven’t done with your chores. Why don’t you finish your chores first, and then calm down in your room until tomorrow, hm?” A grin now appeared on Drizella’s face, hearing her mother’s talk.
“What? That isn’t fair, and I must attend the graduation ceremony tomorrow! I must give a speech!” Cinderella started thinking that her step-mother now is so annoying that she hoped to punch her in the face badly.
Cinderella ended locked in her own room, and now, she felt very frustrated, she must think how to sneak from home tomorrow, to attend the graduation ceremony. There was no way she leave from the door, her step-mother won’t open it until tomorrow.
“Can I try ‘that’?” She talked to herself, remembering some romance film that she watched from the television. The people sneak from their house by get out from the window, using a bunch of fabric to make a rope and rappel until they step on the ground.
“Well,” She took a breath and started to collect all pieces of fabric she can use for her plan. If she wanted to go to the ceremony, she must start now.
Morning has come, she has finished her way out, she just waiting for her sister and mother leave to the school.
“I can’t believe I will use this.” She stared to the bunch of fabric, ready to use, held by her bed stand.
There was a sound of car leave from outside, “It’s the time.” Cinderella whispered to herself.
She opened the window widely, put the fabric outside, and she gulped before carefully put her bag, filled with some new speech she made, she stepped on the windows frame and started repelling outside.
Finally, after around a couple minutes, she finally stepped on the ground.
“Now, let’s think about how to go to school.” She took a deep breath.
Drizella and her mother just couldn’t stop smiling at the graduation, Cinderella won’t come to the school, she locked on her own room.
But, maybe God wasn’t at their side that time, when the MC shouted loud to call the best student this year, Cinderella, she came, with face full of sweat and a wide grin of course, that made Drizella and her mother’s smile disappeared.
“Good morning, guys.” Cinderella started her speech.

 
Leave a comment

Posted by on May 10, 2017 in world around you

 

ALLAH adalah Pemberi Rejeki Yang MAHA ADIL

ALLAH adalah Pemberi Rejeki Yang MAHA ADIL

Allah itu Super Duper Adil.

Hari ini ada pelajaran yang berharga saya pelajari. Jika Allah berkehendak memberi rejeki pada umat Nya, Dia akan memberi jalan agar umatNya mendapatkan rejeki itu.

Hari ini, seorang tukang listrik (electrician) mendapatkan jalan rejekinya lewat saya. Dari kemarin rumah saya konslet terus. Saya pikir karena hujan lebat hari jumat penyebabnya. Ternyata bukan. Sudah berhari-hari tikus menggerogoti kabel stop kontak kamar saya, sehingga kulit kabel terkelupas dan ketika terkena embun, buuum, konslet.

Seperti biasa, jika ada masalah seputar rumah, saya panggil pak Udin-tukang serba bisa yg saya andalkan. Di-sms pagi itu, beliau langsung muncul dan memeriksa sekitar kelistrikan-bak jin Aladsin ya. Setelah semua pencegahan yang beliau pikirkan tidak bisa memecahkan masalah konslet itu, beliau menyerah-melambai ke kamera dan bilang,  sori bos ga ngerti. Beliau menyarankan memanggil rekannya, seorang ahli/tukang listrik handal.

Pak Adi adalah nama sang ahli listrik itu. Ketika tiba di rumah saya, beliau pun memeriksa semuanya, menguji semua saluran/jalur listrik. Dan, diketahui lah kalprit alias penyebabnya. Kabel stop kontak kamar saya yang digerogori si monyong tikus. Setelah mengganti kabel ya g hangua dengan yang baru, dan meyakinkan tidak ada konslet lagi, maka beliau dengan percaya diri menyatakan rumah saya sudah aman. Alhamdulillah… Pak Udin dan pak Adi pulang ke rumah mereka dengan tersenyum karena ada lembaran uang untuk menafkahi keluarga mereka,  dan saya pun ditinggal tersenyum karena rumah saya kembali dialiri listrik.  Bisa nonton tv dan film lagi,  bisa mengisi ulang batre gawai saya.  Semuanya senang.  Everybody is happy.

Jadi begitulah ceritanya. Pelajaran yang saya dapat: Allah memberikan rejeki sesuai jalan pekerjaan yang kita pilih. Jika kita guru, seperti saya, maka Allah akan memberikan rejekiNya lewat murid-murid saya. Karena ayah saya adalah seorang supir angkot, maka rejekinya diberikan lewat penumpang-penumpang angkotnya. Tetapi jika anda maling, bisa ditebak, rejekinya diberikan lewat korbannya. Allah Maha Adil dalam memberikan rejeki, tinggal kita pilih, mau jalan halal atau tak halal. Jika kita pilih yang  halal, insya Allah akan barokah. Jika anda pilih yang haram,  rejekinya mungkin dapat tapi anda dan keluarga tidak bisa hidup tenang karena rejeki yang dimakan adalah rejeki tak barokah.  Dan sekali lagi saya diingatkan agar selalu bersyukur atas apa yang kita peroleh.  Banggalah jika kita bisa menjadi jalan oleh Allah sebagai  penyalur rejeki Nya.  Subhanallah…

RSP

 

Tags: , , , , , ,

Beautiful Pangandaran Beach, One of the most challenging Surfing Beaches in the World

Pangandaran Beach


Small mainland peninsula with a national park with beaches and stunning scenery to rival the beaches of Bali on the south coast of Java. Pangandaran is one of Java’s best-kept secrets as far as international tourists are concerned, but has been extremely popular with locals for along, long time. A small fishing town, it possesses one of Java’s finest beaches and Pangandaran Nature Reserve teems with wild buffalo, barking deer and monkeys. The people are very friendly, this combined with the idealize surroundings make this a great place to spend a few days relaxing island-style. Pangandaran is halfway between Bandung and Yogya, about 5 hours by bus from Bandung and 8 hours from Jakarta.

This is the second beach resort area on the Indian Ocean after Pelabuhan Ratu. The site is 223 from Bandung and 400km from Jakarta. The trip by car or bus is recommendable because the road conditions are good. However, if we prefer to take the train, get into Bandung-Yogyakarta Express train and get off at the Banjar railroad station about 4 hours later. From here it will be another 50 km by bus to Pangandaran. The beach is called Penanjung, where most of the cottages and hotels are located, however, of modest ratings. Nothing luxurious should be expected. Pangandaran is especially of interest to nature lovers, as there is a wildlife reserve in the vicinity where wild birds and other indigenous animals live about freely to be enjoyed by visitors. In Pangandaran visitors will like fine white beaches, blue ocean and fine seafood. Twelve kilometers before arriving at Pangandaran visitors will see a huge rock on the beach, which is called Karang Nini.

Another thing that makes Pangandaran an interesting to visit, especially for surfers, is the amazing waves. The waves in Pangandaran can reach up to 4 m high on peak season, and about 3 m on average. it is ideal for surfers to cut the curls and race to the beach. Many affordable hotels and Inns you can choose if you are interested to stay long time. Once you try the waves, definitely you’ll want to be back to the place again.

Another place of special interest for nature lovers is a forest Conservation Park, close to the camping ground, which has basic facilities suitable for the younger set. Somewhat further out, west of Pangandaran, driving 23 km on the way to Parigi, lays Batu Hiu, meaning Shark’s Rock, a coastal rock that has the shark shape.

 
Leave a comment

Posted by on October 28, 2016 in world around you

 

Tags: , , , , , ,

Visiting Borobudur and Prambanan Temple, Indonesia

Borobudur and Prambanan temples, Indonesia: a visitor’s guide

Borobudur and Prambanan temples, Indonesia: a visitor's guide
It would be a rare opportunity missed if you failed to visit the Buddhist temple of Borobudur

Borobudur, in Java, Indonesia, is one of the world’s most impressive temples. Sitting on each level are 72 stupas, each containing a Buddha figure, just visible through the latticework perforations. It’s as if each is strapped into his own private module and awaiting spiritual lift-off – an extraordinary spectacle that is, literally, the crowning glory of this significant religious monument.

Even if the focus of your trip to Indonesia is wildlife, it would be a rare opportunity missed if you failed to visit the Buddhist temple of Borobudur, set amid misty, jungle-clad hills near the city of Yogyakarta in Central Java. The structure was built in about 800AD, 300 years before Angkor Wat in Cambodia, in the form of a stepped pyramid.

A series of five square bases is succeeded by three circular terraces ringed by those 72 stupas, representing the spiritual journey from the life of desire, through meditation to Nirvana. While viewed from above the whole resembles the sacred lotus flower.

Borobudur is a vast structure. It consists of two million blocks of lava rock, reaches 115ft at its highest point and features nearly 1,500 carved story panels and 504 statues of the Buddha. But after being abandoned, possibly in the 14th century, it quickly became invisible beneath layers of tropical foliage and volcanic ash. Sir Stamford Raffles, the British Governor General of Java, re-discovered the temple in 1814 and after extensive restoration by Unesco in the late 20th century it was designated a World Heritage Site.

The landscape around Yogyakarta, dominated by the Gunung Merapi volcano, is a sacred one, for Borobudur is merely the most renowned among many ancient temples.

The next most significant is another Unesco World Heritage Site, the 9th and 10th century Hindu complex of Prambanan, with its principal temples dedicated to Vishnu, Shiva and Brahma and hundreds of surrounding shrines. A tourist “train” takes you to outlying temple complexes and all in all there are more than 500 monuments on the site. Some have been restored but many remain as rubble, giving an idea of the size of the archaeological task still to complete.

Borobudur and Prambanan can get overrun with tourists, especially around Christmas and in the domestic holiday season of mid June to mid July. But lesser temples around Yogyakarta, such as Pawon, Mendut, Plaosan Lor and Kalasan, attract few visitors, retaining an air of contemplation and peace.

Prambanan temple, Alamy

  • The Borobudur site is open 6am-5pm, admission USD20, but you can gain earlier access with a “sunrise ticket”, available through the Manohara Hotel (manoharaborobudur.com/package/) for Rp380,000, about £20.
  • A local guide within the temple (recommended) costs Rp75,000, about £3.75.
  • Prambanan is also open 6am-5pm, admission USD17.
  • Reef and Rainforest offers visits to visit Borobudur, Prambanan and the other temples mentioned, as part of a package, for an additional £285 per person including return flight, Jakarta-Yogyakarta, accommodation with breakfast at the Plataran Resort & Spa (0062 293 788 888; plataran.com/area/Borobudur), private vehicle and guide and entrance fees.

 
Leave a comment

Posted by on October 28, 2016 in world around you

 

Tags: , , , , , , ,

Fish Cake Recipe

Fish Cake Recipe

​I wrote this post since I was inspired by Food War on Asian Food Channel(afc), and also because I’m a noodle enthusiasts. I eat noodles and chinese-indonesian fusion food I can find around me. So, here is one of them that I feel curious to find out more. The recipe itself is a korean based, not an original version. 

Ingredients

  • ½ pound fresh white fresh fish fillet (cod, pollock, flounder, or snapper)
  • ¼ pound (4 ounces) squid: cleaned, rinsed, and chopped
  • ¼ pound (4 ounces) shrimp: shelled, deveined, rinsed, and drained
  • 2 garlic cloves
  • ½ medium onion (about ¼ cup)
  • 1 teaspoon salt
  • 1 teaspoon sugar
  • ¼ teaspoon ground white pepper
  • 3 cups plus 1 tablespoon vegetable oil
  • ¼ cup all purpose flour
  • ¼ cup potato starch (or sweet potato starch)
  • 1 large egg white


Directions

  1. Inspect the fish fillet and remove any remaining fish bones. Cut the fish fillets into chunks and put them into a food processor. Add the squid, shrimp, garlic, onion, salt, sugar, ground white pepper, 1 tablespoon vegetable oil, flour, starch, and egg white. Blend for a couple of minutes until the mixture turns into a smooth paste.
    fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)
  2. Transfer to a bowl.
    fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)
  3. Heat 3 cups vegetable oil in a skillet over medium high heat for about 5 minutes. Lower the heat to medium (about 330-350° F or 180° C)
  4. Brush some cooking oil on a large and wide  rectangular spatula. Spread about ¼ to ⅓ cup of the fish paste to the spatula with a knife. Use your knife to carefully roll the paste into a cylinder, and gently slide it into the hot oil.
    (If this method is too tricky, simply use a spoon to scoop up some of the paste, and then another one to push it off the first and into the hot oil.)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)
  5. Repeat shaping and pushing the fish mixture to hot oil,  3 to 4 sticks in the skillet, and be sure not to to crowd them. Stir the fish cakes occasionally to fry all sides evenly. Let them cook about 5 to 7 minutes over medium heat until golden brown. Take the fish cakes out and put them in a strainer over small bowl. Pat the fish cakes with paper towel to remove the excess oil.fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)fish cake (Eomuk: 어묵 만들기)
  6. Serve hot as a snack right away. For later use, cool it down and put it into a plastic bag. Keep the bag into a fridge up to 1 week or freezer up to 3 months.
 
Leave a comment

Posted by on October 16, 2016 in Food Recipes

 

Tags: , , , , , , ,